www.humanisti.sk
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistov Ateisti Českej republiky Voľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam Roman
Spolupracujeme
Kochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republiky
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Kultúrny program (Staré Mesto)
Bratislava-Staré Mesto
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @299
Počítadlo


Spam poison

Aké nástrahy na nás číhajú v samoobsluhe

Keď sa chystáte nakupovať napríklad v supermarkete, ťažko vás napadne, že by sa hodilo pred nákupom naštudovať psychológiu, marketing či právo

Lenže predajcovia poznatky z týchto disciplín majú a niekedy ich smelo využívajú. Aké nástrahy pri nakupovaní na vás môžu číhať?

Cieľom obchodníkov je v prvom rade predať svoj tovar a často kvôli tomu používajú najrôznejšie triky. Mnoho ľudí sa napríklad domnieva, že ten najkvalitnejší tovar nájdu v regáloch vo výške očí alebo, že s chybne naúčtovanou cenou nemôžu nič spraviť. V iných prípadoch si nie sú vedomí svojich práv, a dajme tomu pod nátlakom pracovníkov predajne si nechajú skontrolovať obsah tašky alebo prezrieť kočiarik, či v ňom nemajú ukrytých desať čokolád.

„Naletieť alebo pomýliť sa môže každý, a nie je žiadna hanba to priznať. Bola by však škoda sa z chýb svojich i chýb iných spotrebiteľov nepoučiť,“ hovorí Lukáš Zelený, vedúci právneho oddelenia dTestu, a pokračuje: „Na základe častých dopytov z našej spotrebiteľskej poradne sme zostavili stručný prehľad najčastejších nástrah, ktoré na spotrebiteľov pri nákupoch čakajú a uvádzame ich na pravú mieru.“

Spotrebitelia často nevedia, že predávajúci ani ním najatá bezpečnostná agentúra nemajú právo vykonávať osobné prehliadky či prezerať obsah tašky spotrebiteľov bez ich súhlasu. Toto právo má jedine Policajný zbor SR. Pokiaľ má predávajúci odôvodnené podozrenie, že spotrebiteľ ukradol nejaký tovar, môže ho zadržať do príchodu policajtov. Do ich príchodu by mal spotrebiteľ vyčkať.

„Pokiaľ spotrebiteľovi vznikla v súvislosti s neoprávneným obvinením ujma, či už morálna alebo finančná, môže sa domáhať verejného ospravedlnenia alebo finančného odškodnenia,“ pripomína Zelený.

Nezriedka robíme každodenné nákupy v zhone, s čím však obchodníci počítajú a snažia sa nám rôznymi trikmi predať ten drahší tovar, či dokonca to, čo nepotrebujeme.

„Dlhodobé prieskumy správania spotrebiteľov ukazujú, že najviac nakupujú tovar, ktorý je vo výške očí. Preto práve tam predávajúci umiestňujú najdrahšie výrobky alebo výrobky predávané s najväčším ziskom, zatiaľ čo v horšie viditeľných miestach sa nachádzajú i lacnejšie alternatívy,“ podotýka Zelený a dodáva: „Vo väčšine moderných predajní je navyše zvykom umiestňovať potraviny dennej spotreby do najvzdialenejšieho rohu predajne. Predávajúci tak má zaručené, že spotrebiteľ prejde celý obchod pri ceste pre čerstvé pečivo, a má veľkú šancu, že do košíka prihodí i ďalší tovar. Pomocníkom proti spontánnemu nakupovaniu potom môže byť dopredu pripravený zoznam vecí, ktoré chcete nakúpiť.“

V predajoch obchodníkom pomáha i hudba, ktorá v predajni nemusí byť vždy celkom náhodná. Prieskumy totiž ukázali, že prostredníctvom nej je možné ovplyvňovať nakupujúcich. Zatiaľ čo pozvoľné rytmy zvádzajú k pomalejšej chôdzi, rýchlejšie tempo vedie k ráznejšiemu nákupu.

„Pokiaľ chce spotrebiteľ sám regulovať spôsob, ako bude ovplyvňované jeho nákupné správanie, môže si pustiť do uší vlastnú hudbu,“ navrhuje Zelený.

V ojedinelých prípadoch obchodníci „vynašli“ poplatok za použitie platobnej karty, ktorý účtujú zákazníkom k nákupu tovaru. Predajca má zo zákona povinnosť prijímať bankovky a mince, prijímanie platobných kariet je jeho dobrovoľnou aktivitou a môže si preto určiť pravidlá.

„Platba kartou je pre predajcu menej výhodná než platba v hotovosti, pretože musí zo zaplatenej čiastky časť peňazí odviesť sprostredkujúcej banke,“ hovorí Zelený a dodáva: „O poplatku je však povinný vás vopred informovať.“

Bohužiaľ nie celkom výnimočne sa stáva, že spotrebiteľovi je pri pokladni naúčtovaná iná cena, než je uvedená na regáli s tovarom. Spotrebiteľ môže trvať na cene, ktorá je pre neho výhodnejšia, avšak pokiaľ predávajúci neuzná svoju chybu, môže domov odísť naprázdno. Na argument predavačky, že cena je takto zadaná v systéme a nie je možné ju zmeniť, je možné odvetiť požiadavkou na privolanie vedúceho prevádzky. Pokiaľ ani s ním sa nepodarí problém vyriešiť, neostáva, než sa obrátiť na kontrolné orgány.

„Pokiaľ spotrebiteľ zistí chybné naúčtovanie ceny až spätne, jeho dôkazná situácia sa komplikuje, preto sa odporúča sledovať ceny tovarov v okamžiku nákupu alebo tesne po ňom,“ uzatvára Zelený.

Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.

dTestdTest, o.p.s.
– všeobecne prospešná spoločnosť
– poskytuje spotrebiteľom komplexný spotrebiteľský servis
– nezávislé testy výrobkov a služieb na českom a slovenskom trhu, spotrebiteľská poradňa, online databáza výsledkov testov a nebezpečných výrobkov a mnoho ďalšieho
– dTest je súčasťou medzinárodnej organizácie International Consumer Research and Testing (ICRT) a európskej spotrebiteľskej organizácie BEUC
Čerpané z: www.dtest.sk

Súvisiace články:
České maslo je kvalitnejšie než to nemecké (22.11.2017)
Časopis dTest spúšťa kampaň Stop dvojakej kvalite (15.11.2017)
Je zemiakový šalát s majonézou bezpečný i po piatich dňoch? (07.11.2017)
Výber horkej čokolády môže byť pre alergika alebo vegána problém (25.09.2017)
Ako na reklamáciu knihy (29.08.2017)
Podomoví predajcovia bezpečnostných vložiek stále cielia na seniorov (12.08.2017)
Študentská súťaž Spotreba pre život pozná svojich víťazov (09.06.2017)
Ako sa brániť proti hluku od susedov? (29.04.2017)
Svetový deň spotrebiteľských práv – čo trápi českých spotrebiteľov? (14.03.2017)
Ako vybrať ten správny internetový obchod? (03.03.2017)
Citrónky sú si podobné vzhľadom, ale obsahom šťavy sa zásadne odlišujú (04.01.2017)
Príbehy k smiechu i plaču zo spotrebiteľskej poradne (01.01.2017)
Dobré detské vysoké stoličky nemusia byť práve najdrahšie (15.11.2016)
Cukrové sirupy nie sú nevyhnutne zdravšie než klasický kryštálový cukor (22.09.2016)
Na čo nezabudnúť pri reklamácii zájazdu (29.07.2016)
100% pomarančové džúsy potvrdili dobrú reputáciu, na cene nezáleží (13.07.2016)
Desaťtisícovú výhru za nákup len tak nedostanete (21.05.2016)
Balíčky kávy 2 v 1 a 3 v 1 – cukor, bielidlo a éčka (09.04.2016)
Knižný klub objednáva knihy za vás, ale vy platíte (05.04.2016)
Raňajkové cereálie – akoby ste raňajkovali tortu (11.03.2016)
Test letných pneumatík – na štítky sa nedá spoľahnúť (27.02.2016)
Čaká nás jednotná podoba vyúčtovania dodávok energií? (23.02.2016)
Konzervované sardinky – rozdiely predovšetkým v chuti (09.02.2016)
Kakao – väčšina výrobcov neuvádza povinné údaje na etikete (20.11.2015)
Šmejdi stále pripravujú seniorov o tisíce eur (13.11.2015)
Grilovacie klobásy – menej mäsa, než sľubujú (11.08.2015)
Na čo nezabudnúť pri preberaní bytu (07.08.2015)
Nákup mince z vás môže urobiť núteného zberateľa (05.08.2015)

dTest, 30. 08. 2016 | Prečítané: 339 | Rubrika: Veda a spoločnosť

Zbierka na ochranu humanistov

Pomôžte humanistom vo svete! Mnohí čelia prenasledovaniu, mučeniu a trestu smrti za svoje presvedčenie.

Pozri: Globálna kampaň na ochranu humanistov.

HELP US PROTECT HUMANISTS AT RISK
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Nové vo fóre
 Ukrižovaný
12-12-17 * 10:05
 Re: S kým?
09-12-17 * 15:48
 Sme a žijeme
07-12-17 * 09:51
Brajti
The Brights
Kniha
Sumeri
Dobré knihy
Kniha Zakázané ovocie – Etika humanizmuKniha Nemnožme sa!
Vytvorené v redakčnom systéme phpRS © Jiří Lukáš | RSS | Návrat hore