Profesor Paul Kurtz (1925 – 2012) bol filozof, plodný autor, vydavateľ a zakladateľ viacerých sekulárno humanistických organizácií, široko uznávaný za „otca sekulárneho humanizmu“. So svojimi viac ako päťdesiatimi knihami (mnohé boli preložené do cudzích jazykov a vydávané po celom svete), početnými vystúpeniami v televízii a rozhlase, verejnými prednáškami a rozličnými podujatiami v organizovanom skeptickom a humanistickom svete bol iste najdôležitejším sekulárnym hlasom druhej polovice 20. storočia. Celý svoj život venoval snahe o zlepšenie ľudského údelu.
Úryvok z jedného jeho článku:
„V určitom zmysle slova je život ako umelecké dielo, kombinujúce farby, tóny, línie a formy. Je to, čo sa niekto rozhodne urobiť, súčet jeho snov a túžob, plánov a projektov, cieľov a koncov, tragédií a úspechov, ktoré určujú konkrétnu osobu. Svoje ciele a hodnoty máme spoločné s inými ľuďmi, podmieňujú ich spoločenstvá, v ktorých žijeme. V otvorených spoločnostiach, kde sa rešpektuje sloboda a autonómia, máva jednotlivec početné a rozličné voľby; a hoci môže byť veľmi výstredný, má slobodu sledovať svoj cieľ – kým nepoškodí iného. Demokratické komunity poskytujú svojim členom širšiu paletu možností slobodného prejavu, ako to robia totalitné spoločnosti. Všetky ľudské bytosti žijú svoj život v prostredí poriadku a neporiadku, príčinnosti a nepredvídaných udalostí, pravidelnosti a náhody. Všeobecne sa očakáva, že jednotlivci sa poučia zo skúsenosti, že premenia svoju voľbu podľa dôsledkov svojich činov. Môžu si vytýčiť spoločné ciele a mať rovnaké hodnoty jedni ako druhí. Takto sa môžu pozerať na život ako na niečo už samo osebe cenné a dokonca ohromne vzrušujúce – už len kvôli sebe samému.
Život teda môže byť zmysluplný aj bez vonkajšej náboženskej podpory. Starodávne náboženské viery vzišli z ľudskej predstavivosti a fantázie v čase detstva našej rasy. V čase, keď boli bežné choroby, núdza, nebezpečenstvo a predčasná smrť, drvil ľudí strach a nevedomosť; úpenlivo prosili kryté a mysteriózne sily, ktorých zmysel nevedeli pochopiť. Veda je schopná potlačiť mnohé z týchto obáv. Vie objasniť príčinu prírodných dianí a navrhnúť najlepší spôsob, ako prekonať nešťastie. Také poznatky nám pomáhajú zvládnuť problémy, zvyšujú našu odvahu, pomáhajú nám prežiť a prosperovať. Ľudské bytosti sa skoro naučili, že spolupráca a spolucítenie s ich ľudskými druhmi, láska a spoločné skúsenosti môžu obohatiť ich život a pomôcť im žiť krásny, radostný a šťastný život.
Prvoradý význam pre nové osvietenstvo má otázka etických hodnôt. Humanistická etika môže dať základ pre novú morálku. Dala by sa nazvať eupraxsofiou, t. j. pochopením dobrej rozumnosti a správania, odvodených od vedeckého poznania a filozofickej racionality. Princípy a hodnoty treba testovať na základe ich dôsledkov v praxi. Sme si vedomí, že pri uskutočňovaní cieľa neslobodno používať hocaké prostriedky, pretože niektoré prekračujú hranice (dokončenie vety sa ukrýva v
tajničke osemsmerovky).“
Stiahnite si súťažnú osemsmerovku vo formáte PDF, vytlačte a správne vylúštite. Po prečiarknutí 23 slov z legendy ostane 9 písmen, ktoré tvoria tajničku osemsmerovky. Správne znenie tajničky zasielajte do 30. apríla 2019 na adresu redakcie. Podmienkou pre zaradenie do súťaže je uvedenie vašej poštovej adresy. Zaslaním tajničky výherca súhlasí s uverejnením svojich osobných údajov v rozsahu meno, priezvisko a obec/mesto na internetovej stránke www.humanisti.sk.
Jeden vyžrebovaný získa knihu Antológia moderného ateizmu.
Súťažná osemsmerovka č. 37 (súbor je vo formáte PDF a má 56 kB).
V prípade otázok k osemsmerovke použite diskusné fórum.