„Lebo keby cnosť bola niečím iným ako poznaním, ako sa Protagoras pokúšal tvrdiť, zrejme by to nebola vec učiteľná; takto však, ak sa ukáže, že je v celom svojom rozsahu poznaním, ako ty usiluješ, Sokrates, bolo by divné, ak by sa nedala učiť.“ (Platón)
Srdečne vás pozývame na
vedecké sympózium s medzinárodnou účasťou
Dobro a zlo, alebo o morálke
(Psychologické a filozofické aspekty morálky v edukácii),
ktoré organizuje výskumný tím projektu VEGA 1/1080/12, v spolupráci s Katedrou etickej a občianskej výchovy PF UMB, Katedrou psychológie PF UMB a Štátnou vedeckou knižnicou v Banskej Bystrici dňa 15. novembra 2012 v Banskej Bystrici.
Tematické zameranie a cieľ sympózia
„Filébos teda tvrdí, že dobrom pre všetky živé tvory je radosť a slasť i rozkoš… zatiaľ čo naše tvrdenie proti tomu je, že nie toto, ale rozumnosť, myslenie, pamäť… tiež správne mienenie a pravdivé úsudky bývajú… lepšie a hodnotnejšie ako slasť.“ (Platón)
Tak, ako voľakedy Platón vo svojich dialógoch premýšľal o morálke, podobné otázky si kladieme dodnes. V období zmeny (ako ho dnes zažívame) sú morálne schopnosti žiadané naliehavejšie ako je to v pokojných časoch. Staré riešenia a postupy sú už nefunkčné a nové ešte nie sú vyvinuté…
Cieľom sympózia je tematizovať morálny vývin človeka a podporiť vedecký diskurz v prislúchajúcich vedeckých oblastiach. Sympózium, okrem nadviazania nových pracovných kontaktov, vytvorí priestor pre výmenu, prezentáciu a odbornú recenziu aktuálnych výskumných záverov/zámerov účastníkov. Morálny rozvoj/vývin človeka sympózium interdisciplinárne tematizuje v troch rovinách: eticko-sociologicko-filozofickej, psychologickej a pedagogickej. Pokúsi sa odpovedať napríklad na otázky:
Z pohľadu eticko-sociologicko-filozofického – Rodí sa človek dobrým?
Etické hodnoty tvoríme a učíme alebo odkrývame a zvestujeme? Ktoré sú priority „dobrého charakteru“? Aké sú filozofické východiská pre výchovu k prosociálnosti? Žijeme „éru prázdnoty“? Nová doba, nové hodnoty? Aké je miesto filozofie/filozofovania vo vyučovacom predmete etická výchova? Môže zviera konať morálne alebo je morálka antropínom?
Z pohľadu psychologického – Prečo a ako uvažovať o novom konštrukte morálnej inteligencie? Ako ju merať/diagnostikovať? Ako merať morálne kompetencie a morálne správanie? Je charakter našim osudom? Máme morálny gén? Ako súvisí morálne konanie s poznaním (IQ)? Je prosociálnosť najdôležitejšou zložkou mravného správania sa? Je možné morálnosť rozvíjať? Ako dosiahnuť, aby sme konali morálne?
Z pohľadu pedagogického – Je morálka naučiteľná? Ak áno, ako učiť morálnym hodnotám? Čo ovplyvňuje našu hodnotovú orientáciu? Má etická výchova aj po 20 rokoch realizácie naďalej opodstatnenie v kurikule slovenského školstva? Je žiaduce výchovný program etickej výchovy inovovať? Aká je etická/mravná výchova v zahraničí? Čo vyučovať v kvalifikačnom štúdiu budúcich učiteľov etickej výchovy?
Pozvané prednášky
doc. PhDr. Pavel Vacek, PhD., Hradec Králové
prof. PhDr. Vasil Gluchman, CSc., Prešov
Vedeckí garanti sympózia: doc. PhDr. Pavel Vacek, PhD., prof. PhDr. Vasil Gluchman, CSc., prof. PaedDr. Vojtech Korim, CSc., prof. PhDr. Soňa Kariková, PhD., doc. PhDr. Marta Valihorová, CSc., Mgr. Ján Kaliský, PhD., PaedDr. Lada Kaliská, PhD., PaedDr. Katarína Čižmáriková, PhD.
Gestor sympózia: Mgr. Ján Kaliský, PhD., zodpovedný riešiteľ projektu VEGA 1/1080/12 (Adaptácia nových metodík na posudzovanie morálneho usudzovania v kontexte mravnej výchovy adolescentov), ktorého je sympózium súčasťou.
Organizačný výbor sympózia: PaedDr. Lada Kaliská, PhD., Mgr. Ján Kaliský, PhD., PaedDr. Katarína Čižmáriková, PhD., PhDr. Miroslav Valica, PhD., Mgr. Ing. Eva Nábělková, PhD., Mgr. Peter Uhrin, Katarína Vajsová
Kompletné informácie o sympóziu priebežne aktualizujeme na webovej stránke Pedagogickej fakulty UMB.
Organizačné pokyny a Záväzná prihláška na sympózium (súbor je vo formáte PDF a má 121 kB).
Foto: © Rafael – Aténska škola
Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.