www.humanisti.sk
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistovKníhkupectvo AlternatívaAteisti Českej republikyHumanistickí ateistiVoľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam Roman
Spolupracujeme
Kochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republikyWave of Reality
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @678
Počítadlo

Spam poison
Spam poison

Časopis Prometheus

č. 3/2010

PROMETHEUS – časopis pre občiansku spoločnosť a humanizmusV úvode sa čitateľom prihovára šéfredaktor Matej Beňo. Pripomína, že v obsahu tohto čísla čitatelia nájdu štyri hlavné tematické okruhy: občianske obrady, udalosti späté s 20. výročím vzniku Spoločnosti Prometheus, humanisti v zahraničí a niekoľko príspevkov čerpajúcich z histórie.

V článku Naša ročenka sa spomína, že Spoločnosť Prometheus vydala Ročenku Prometheus pre občiansku spoločnosť a humanizmus. Leto 2010 – jar 2011 Banská Bystrica 2010. Má 90 strán. Ročenka vyšla špeciálne k 21. júnu 2010 – Svetovému dňu humanistov a bola k dispozícii pri tejto príležitosti na slávnostnom podujatí Spoločnosti Prometheus v starej budove Národnej rady SR Bratislave. Materiály v ročenke sú rozčlenené na štyri obdobia – letný slnovrat, jesennú rovnodennosť, zimný slnovrat a jarnú rovnodennosť. Ročenku si môžete objednať aj cez kníhkupectvo Alternatíva.

Témou čísla sú Humanistické obrady (od strany 4). Podľa antropológov obrady, náboženské a iné, existovali vo všetkých obdobiach ľudských dejín. Pestovali i rozvíjali ich rôzne skupiny, klany, kmene, a to v sociálnych prostrediach, v ktorých žili. Každá doba, každá kultúra sa vyznačovala významnými životnými udalosťami, ktoré sa stali obsahom ich osláv (obradov, rituálov). Z tohto pohľadu každý obrad, vrátane náboženského, má svoje racionálne vysvetlenie. Pre humanistov a ateistov obrady sú súčasťou ich každodenného života. Podľa Sonji Eggerickxovej, prezidentky IHEU, obrady tvoria jednu z významných zložiek humanizmu, sú tým, čo znamená byť humanistom. Preto majú aj svoju budúcnosť.

Chceme zdôrazniť, že Alexander Rehák pripravil článok o sekulárnych obradoch (strana 10). Vyberáme z úvodu článku:

Je rozdiel medzi občianskym obradom a humanistickým obradom?

Áno, je. Rozdiely spočívajú v tom, že humanistické obrady sa opierajú o humanistický svetonázor a obvykle ich vykonáva špecializovaný humanistický celebrant. Civilné obrady majú spoločné s humanistickými to, že sa v oboch z nich nepoužívajú náboženské formulácie. Civilné obrady vykonáva obvykle zamestnanec miestnej samosprávy a odohrávajú sa spravidla v miestnostiach, ktoré spravuje miestna samospráva. Niekedy sa ponúkajú aj iné miesta konania obradov.

Čo sú teda humanistické obrady?

Sú to jedinečné a cieľavedomé obrady, ktoré sa sústreďujú na svetonázor ľudí, ktorým sa tieto obrady poskytujú, teda ľudí, v živote ktorých náboženstvo nemá podstatnú úlohu (napr. humanistov, racionalistov).

Na strane 16 v článku Konferencia k okrúhlemu výročiu Spoločnosti Prometheus sa hovorí o tom, že súčasťou Dní humanistov 2010 bola konferencia „Postavenie občanov bez náboženského presvedčenia“ s medzinárodnou účasťou, ktorá sa konala dňa 18. 6. 2010 v zasadačke Slovenského zväzu protifašistických bojovníkov v Bratislave. Cieľom konferencie bolo pripomenúť si aj takouto formou 20. výročie založenia Spoločnosti Prometheus. Podujatie bolo koncipované ako otvorený priestor pre dialóg rozličných názorových skupín.

Ďalej sa spomínajú tohoročné Ceny humanistov.

Na strane 18 sa Ivan Poljak zamýšľa nad tým, ako sa začínalo v Spoločnosti Prometheus.

Keď kráčam po Štefánikovej ulici popri budove Pistoriho paláca, nedá mi, aby som si nezaspomínal, že práve toto miesto je spojené so založením našej Spoločnosti Prometheus pred 20 rokmi. Ako tie roky rýchlo uplynuli. Bolo to v čase, keď niečo staré zanikalo a nové ešte nebolo, keď väčšina našich občanov s nádejou hľadela do budúcnosti.

Július Voskár zasa zaspomínal v článku Z histórie klubu SP v B. Bystrici ako to bolo v banskobystrickom klube. Svoj príspevok ukončuje slovami:

Všetci sekulárni humanisti sa usilujú, aby vo vzdelávaní a výchove mládeže nenastalo mravné, etické vákuum. Otvára sa tu priestor pre sekulárnych humanistov robiť všetko pre zavedenie humanistickej výchovy v školách.

Na strane 23 Rastislav Škoda v príspevku Pozvánka do Paríža oznamuje, že 11. a 12. decembra 2010 sa v Paríži uskutoční kolokvium na tému: Miesto a úloha náboženstiev v súčasnosti, ktoré organizuje Institut de Recherches et d'Etudes de la Libre Pensée – IRELP (Ústav výskumu a štúdia Voľnej myšlienky).

Na strane 25 Jaroslav Čelko pripomína 110. výročie narodenia Jiřího Wolkra.

Koho zaujíma ako sa tvorila biblia, môže si prečítať príspevok na strane 26, ktorý spracoval Alexander Rehák.

Mnohým iste vyrazí dych polemický článok Genocídy a zločiny proti ľudskosti spáchané (zväčša) katolíckou cirkvou (1. časť) na strane 28, ktorý podľa stránky Encyclopedia of Genocide and Crimes Against Humanity preložil a zostavil Alexander Rehák.

O tom, akých rôznych bohov si ľudia vymysleli, sa dočítate v článku Vymysleli sme stotisíc bohov na strane 32.

Dnes sú títo bohovia všetci mŕtvi. Takto by sme mohli pokračovať ešte veľmi dlho. Naším cieľom bolo skôr upozorniť na mená, ktoré nie sú vo verejnosti veľmi známe. Napokon, keď porovnáme realitu každodenného života s ideálom Boha (dobrého, všemohúceho, vševedúceho, milujúceho ľudí atď.), je na mieste pripomenúť si výrok starogréckeho skeptika Epikura (341 – 270 p. n. l.):

„Keď boh chce, ale nemôže zlu zabrániť, nie je všemohúci.
Keď môže, ale nechce zlu zabrániť, nie je dobrotivý.
Keď môže a chce zlu zabrániť, potom by nemalo zlo na svete existovať.“

Do Labyrintu klamstiev sa dostanete na strane 33.

Na strane 36 si môžete prečítať, prečo je modlitba neúčinná.

V článku Náboženstvá a ženy sa dočítate ako náboženstvo marginalizuje ženy v spoločnosti. Dozviete sa o mizogýnii v dejinách ľudstva a o prekážkach ženskej emancipácie.

Časopis si môžete prečítať pri návšteve stránky Spoločnosti Prometheus v špeciálnej verzii elektronického vydania, ako skutočný elektronický časopis, v ktorom si môžete listovať (ak máte zapnutý v počítači zvuk, môžete počuť aj šušťanie papiera), robiť záložky, farebne vyznačovať, či robiť si poznámky. Môžete si ho v tejto verzii aj stiahnuť a čítať vo svojom počítači.

Súčasne však Spoločnosť Prometheus ponúka aj verziu vo formáte súboru pdf, ak by vám viac vyhovovala.

Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.

redakcia
portálu mladých humanistov
Čerpané z: PROMETHEUS – časopis pre občiansku spoločnosť a humanizmus, č. 3, ročník VI., 2010, ISSN: 1336 – 6424

Čítate časopis Prometheus?

Áno (Počet hlasov: 148)
(57.36 %)

Nie (Počet hlasov: 48)
(18.60 %)

Tento časopis zatiaľ nepoznám (Počet hlasov: 62)
(24.03 %)



Celkom hlasovalo: 258
Súvisiace články:
Prečítajte si časopis Prometheus číslo 2/2015 (21.10.2015)

redakcia, 03. 12. 2010 | Prečítané: 3857 | Rubrika: Kto sú humanisti?

Euro kalkulačka
Euro kalkulačka EUR Euro kalkulačka SKK
Anketa
Čítali ste knihu Zakázané ovocie – Etika humanizmu, ktorú napísal Paul Kurtz?

Áno (321 hl.)
 
Nie (221 hl.)
 

Celkom hlasovalo: 542
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Ceny humanistov 2017
Jubilejný 10. ročník sa uskutoční v sobotu 17. júna 2017. Sledujte neskôr uverejnenú pozvánku s bližšími informáciami.
Nové vo fóre
Brajti
The Brights
Kniha
Sumeri
Dobré knihy
Kniha Zakázané ovocie – Etika humanizmuKniha Nemnožme sa!
Vytvorené v redakčnom systéme phpRS © Jiří Lukáš | RSS | Návrat hore