www.humanisti.sk
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistovVladislav Marušic – ALTERNATÍVAAteisti Českej republiky Voľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam Roman
Spolupracujeme
Kochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republikyHoax.sk
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Kultúrny program (Staré Mesto)
Bratislava-Staré Mesto
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @375
Počítadlo


Spam poison

Päť omylov pápeža vo veci sekularizmu

Je sekularizmus základnou príčinou súčasných problémov Západu?

Táto otázka predstavovala časť politických debát vo Veľkej Británii posledné dva týždne.

Debatu spustil pápež Benedikt XVI. pri začiatku jeho historickej štátnej návštevy Británie. Naznačoval pri tom, že sekularizmus je zodpovedný za to, čo on považuje za spoločenský, hospodársky a morálny neduh Západnej spoločnosti. Pápež vyzval svoje poslucháčstvo, aby sa vrátilo k náboženským hodnotám.

Niektorí kritici pápeža neodolali, aby nepripomenuli, že škandál katolíckych kňazov s pohlavným zneužívaním detí po dlhé roky, ktorý otriasol katolícku cirkev – nebol zapríčinený sekularizmom. Toto je azda trochu lacná kritika, preto debata spustená pápežom si zaslúži serióznejší prístup.

Pápež, ako aj niektorí ostatní, sa dopúšťajú piatich omylov vo veci sekularizmu.

Prvý omyl

Možno ho zvádza prípona -izmus v slove „sekularizmus“. Táto koncovka zvádza k predstave, že ide o ideológiu ako napríklad socializmus, komunizmus, nacionalizmus. Sekularizmus však nie je ideológia, keďže nepredkladá celkový pohľad na ľudskú existenciu a neposkytuje stanovisko ku špecifickým politickým, hospodárskym, kultúrnym a morálnym otázkam.

Druhý omyl

Druhý omyl je, že stotožňuje sekularizmus s ateizmom. Tieto dva „izmy“ však nie sú totožné.

Ateizmus je ideológia založená na odmietaní akéhokoľvek náboženského vysvetľovania našej existencie. Sekularizmus je však neutrálny k minulému, súčasnému aj budúcemu náboženskému vysvetľovaniu. Ateisti majú často svoje vlastné „analógie cirkvi“, často uctievajú osobnosti ponášajúce sa na prorokov a propagujú zásady, ktoré sú blízke dogmám.

Naproti tomu sekularizmus nemá svoje organizácie, ani „prorokov“, ani dogmy.

Tretí omyl

Tretí omyl je, že sekularizmus predstavuje odmietanie potreby morálneho kódexu. Nejestvujú empirické dáta podporujúce tieto predpoklady. Mohli by sme tu vymenovať stovky zástancov sekularizmu v dejinách, ktorí sú známi a obdivovaní pre ich príkladnú morálnu poctivosť.

Štvrtý omyl

Štvrtý omyl je tvrdenie, že sekularizmus chce držať náboženstvo mimo politiky. Ide o rovnako nepravdivé obvinenie. Sekularizmus si uvedomuje, že nikto nemôže kontrolovať – tým menej zamedziť osobnú vieru ľudí. Uvedomuje si aj, že osobná viera ľudí nevyhnutne ovplyvňuje – dokonca niekedy diktuje jeho politické rozhodnutia. V krajinách s voľbami nikto cudzí nevie, aký volebný lístok vkladá volič do volebnej schránky. Nútiť ľudí, aby sa politicky rozhodovali proti svojmu náboženskému presvedčeniu je formou diktatúry. Avšak sekularizmus je ďaleko od toho, aby takto tyransky niekoho nútil.

Piaty omyl

Tento omyl je azda najvážnejší. Je to názor, že sekularizmus a náboženstvo sú nekompatibilné. Inými slovami, ak ste raz sekulárny, nemôžete mať náboženskú vieru. V praxi však stretávame denne ľudí obhajujúcich sekularizmus, a pritom majú hlboké náboženské presvedčenie.

Sekularizmus nevynašli krstní otcovia francúzskej revolúcie. Tí krstní otcovia mali svoje vlastné „pseudonáboženstvo“ obsahujúce doktríny, dogmy a rituály. V istom zmysle boli rovnako fanatickí ako tí kňazi, ktorí boli v Paríži každý deň popravovaní.

Ak teda sekularizmus nepatrí do vymenovaných kategórií, čo je to vlastne, a prečo ho máme rešpektovať? Odpoveď je, že sekularizmus napriek jeho klamnej koncovke „-izmus“ nie je ideológia, ale metóda organizovania verejného priestoru. Keďže tento verejný priestor patrí každému, nemožno ho organizovať podľa náboženského presvedčenia časti občanov, ani podľa náboženského presvedčenia väčšiny občanov.

Záverom zhrniem:

Inými slovami sekularizmus ponecháva miesto aj pre vieru aj pre rozum. Zatiaľ čo viera sa zakladá – ako to povedal perzský básnik Roumi „na videní neviditeľných vecí“ – rozum sa zaoberá viditeľnými vecami. Sekularizmus nikomu nebráni, aby videl „neviditeľné“ tak ako sa mu páči.

Naopak: sekularizmus zabezpečuje tomu priestor a ochranu pre všetky spôsoby videnia „neviditeľného“.

Ľudia často definujú sekularizmus ako odluku cirkvi od štátu. Takáto definícia nie je celkom vyhovujúca. Lepšia definícia by bola, že ide o uznanie spoločného vlastnenia celého verejného priestoru. To znamená robiť politické rozhodnutia v súlade s politickými imperatívmi – namiesto pridržiavania sa náboženských imperatívov, sledovať záujmy väčšiny, avšak chrániť aj práva menšín. To neznamená, že náboženské skupiny nemôžu vyjadrovať svoje názory na všetky otázky a robiť kampane na ovplyvnenie politických rozhodnutí.

Prečo si teda máme vážiť sekularizmus?

Odpoveď znie, lebo celková politická scéna sa má organizovať v súlade so záujmami národov a ich kultúry – inými slovami politický priestor má byť neutrálny, ale rešpektujúci všetky náboženstvá (prekladateľ dodáva: rovnako ako aj nenáboženské presvedčenia!!!) Iné alternatívy vedú k náboženským vojnám.

Samotná návšteva pápeža v Británii bola umožnená sekularizmom (zdôraznené prekladateľom).

Po celých 800 rokov Anglicko, ktoré ustanovilo svoju vlastnú štátnu cirkev, pokladalo katolícku cirkev za svojho nepriateľa. Stotisíce katolíkov bolo zabitých pre svoju vieru. Ešte viac ich bolo prepravených do kolónií.

Ešte do nedávna nebolo povolené opravovať alebo stavať katolícke kostoly. Iba pred jednou dekádou by sa pápežova návšteva bola pokladala za nepodarený vtip. Pred dvomi dekádami navštívil pápež Ján Pavol II. Veľkú Britániu ako súkromný turista, pretože britský protokol a prax vedená nepriateľstvom voči Rímu by nebola dovolila štátnu návštevu. To všetko zmenila tá sekularizácia, ktorú pápež Benedikt kritizoval.

Benedikt bol prvý pápež, ktorý porušil toto tabu v súlade s novou koncepciou, podľa ktorej verejný priestor vo Veľkej Británii sa už neorganizuje v súlade s výhradne prijatou vierou a záujmami anglikánskej cirkvi, na čele ktorej stojí britský kráľ.

Bol to teda sekularizmus, ktorý umožnil pápežovi Benediktovi XVI. celkom slobodne a verejne kritizovať sekularizmus a iné aspekty britského života. Na jednej strane pápež vyzýva k obmedzeniu slobody iných v mene katolíckej doktríny, sám si užíva plnú slobodu presvedčenia, konania a propagácie – to všetko vďaka sekularizmu.

Asharq Al-Awsat

Preložil Alexander Rehák.
Chcete sa vyjadriť? Využite
diskusné fórum.

Amir Taheri
– sa narodil 9. júna 1942 v Ahvazi, na juhozápade Iránu a svoje štúdia uskutočnil v Teheráne, Londýne a Paríži. Bol hlavným zodpovedným redaktorom denníka Kayhan v Iráne (1972 – 1979). V rokoch 1980 – 1984 bol redaktorom pre záležitosti Stredného východu v Sunday Times. V rokoch 1984 – 1992 pôsobil vo funkcii člena Výkonného výboru Medzinárodného inštitútu pre tlač (International Press Institute – IPI). Medzi rokmi 1980 a 2004 prispieval do International Herald Tribune. Písal články aj do Wall Street Journal, the New York Post, the New York Times, the London Times, do francúzskeho magazínu Politique Internationale a nemeckého týždenníka Focus. Medzi rokmi 1989 a 2005 prispieval do nemeckého denníka Die Welt. Taheri napísal 11 kníh, z ktorých niektoré boli preložené až do dvadsiatich jazykov. Od roku 1987 je prispievateľom do Asharq Al-Awsat. Jeho posledná kniha sa volá „Perzská noc“ (The Persian Night) a vydalo ju vydavateľstvo Encounter Books v Londýne a New Yorku.
Čerpané z: Asharq Al-AwsatThe Pope and Secularism: Five Mistakes

Amir Taheri, 13. 10. 2010 | Prečítané: 77428 | Rubrika: Polemika o…

Zbierka na ochranu humanistov
Pomôžte humanistom vo svete! Mnohí čelia prenasle­dovaniu, mučeniu a trestu smrti za svoje presvedčenie. Pozri: Nová zbierka na ochranu humanistov vo svete.
HELP US PROTECT HUMANISTS AT RISK
Anketa
Myslíte si, že predseda NR SR JUDr. Andrej Danko odtajní svoju rigoróznu prácu?


Celkom hlasovalo: 21
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Brajti
The Brights
Kniha
Sumeri
Dobré knihy
Kniha Zakázané ovocie – Etika humanizmuKniha Nemnožme sa!Thomas Paine – Vek rozumu
Podporte útulok pre zvieratká
Podporte útulok pre zvieratká v Humennom
Biela pastelka 2018
Biela pastelka 2018
Vytvorené v redakčnom systéme phpRS © Jiří Lukáš | RSS | Návrat hore