www.humanisti.sk
Webhouse.sk
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistovVladislav Marušic – ALTERNATÍVAAteisti Českej republiky Voľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam Roman
Spolupracujeme
Kochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republikyHoax.sk
Iné médiá
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @570
Počítadlo


Spam poison

Boh ako psychický vírus

(Recenzia knihy)

Už dlho sa mi nestalo, aby som čítal nejakú odborne zameranú knihu a po jej prečítaní musel skonštatovať, že som sa nedozvedel takmer nič nové. Čo môže znamenať dvoje: buď mám danú tému dokonale naštudovanú alebo je tá kniha povrchná.

Boh ako psychický vírusO čo vlastne ide? O kritiku (monoteistických) náboženstiev z pozície humanizmu okorenenú memetickou teóriou. V podstate nemá zmysel príliš sa zaoberať jej obsahom – autor krúži okolo svojej tematiky a rozoberá ju z rôznych uhlov pohľadu, čo je vcelku sympatické, problém je v tom, že z celej knihy na mňa dýcha povrchnosť a nedotiahnutie myšlienok do konca. Chýba mi akýkoľvek záblesk originality, jednoducho čokoľvek, čo by ma prinútilo viesť s autorom vnútorný dialóg. Celá práca pôsobí dojmom slušne spracovaného referátu – Bakalář predstavuje čitateľovi hlavné rysy ďalších nábožensko-kritických kníh, predstaví niektoré bežné pro-náboženské argumenty, ktoré vzápätí štandardným spôsobom vyvráti. Na knihe je poznať, že autor nedisponuje hlbokou znalosťou z oblasti náboženstva a dejín filozofie (je to poznať na drobnostiach, napríklad názvy Maimonidových diel sú uvedené v angličtine, namiesto „Origenovi“ skloňuje „Origenesovi“), a už vôbec nie religionistiky, ktorú na dvoch miestach spája s teológiou, zrejme na základe knihy Náčrt religionistiky od Hellera a Mrázka. To je pravdaže skutočne frapantná chyba. Pre tých, ktorí nie sú v tom zbehlí: Religionistika skúma zvonka a neutrálne náboženstvá ako fenomén, zatiaľčo teológia hovorí o Bohu zvnútra toho ktorého náboženstva. Petra Bakalářa zrejme zmiatli Hellerove teologické vsuvky, ktorých sa v Náčrte dopustil. Je takisto s počudovaním, že autor nečerpal napríklad z Kosidowského knihy Na počiatku bolo slovo, ktorá sa na problematiku vzniku a šírenia náboženských mémov vyslovene orientuje (a memetiku v oblasti náboženstva dokonca skvelo predvída). Na druhej strane oceňujem autorov dialóg s Tomášom Halíkom – teda skutočnosť, že sa nepúšťa iba do obmedzených fanatikov, ale aj do podstatne premyslenejších šíriteľov „infekcie“. Knižka sa číta dobre, ja som ju preluskol za jeden deň, ale zostáva otázkou, komu je vlastne určená. Ateista či agnostik si môže zopakovať niektoré argumenty pre (podľa mňa celkom zbytočný) dialóg s veriacim, veriaci nad tým mávne rukou a zostane i naďalej pod vplyvom svojho psychického vírusu. Vzhľadom k nedostatku originality nie je možné povedať, že by sa autorovi podarilo výrazným spôsobom rozšíriť ľudské poznanie. Osobne by som knihu doporučil predovšetkým ľuďom, ktorí o tému humanistickej kritiky náboženstva, a o problematiku náboženstva ako takého, dosiaľ nezavadili, a potrebujú nejaké základné penzum informácií, či prípadne nejakú protiváhu pro-nábožensky ladeným autorom.

Mém (z anglického meme, odvodené od memory gene) je v sociálnom a kultúrnom prostredí niečo podobné, ako je gén v biologickom prostredí. Mém je možné chápať ako „jednotku kultúrnej informácie“, pre spôsob a druh poznávania a chovania sa, ktoré sa prenáša medzi ľuďmi vzájomnou komunikáciou. Teória, ktorá študuje mémy, sa nazýva memetika (z anglického slova memetics). Mém je nákazlivý vzor informácie, ktorý sa replikuje parazitickým infikovaním ľudských myslí a mení ich správanie, ktorým sa vzor prejavuje. Individuálne slogany, frázy, melódie, vynálezy, módne trendy, významné diela sú typické mémy. Nápad, alebo vzor nie je mém, pokiaľ sa na niekom nereplikuje, aby sa mohol šíriť ďalej. Všetká znalosť, vedomosť je memetická. (zdroj: Peter Badida, Branislav Benikovský, Pavel Houser a Michael Wolf)

Dávam do pozornosti aj recenziu z Wuwejovho zápisnika. Sú v nej citácie.

Petr Bakalář, Bůh jako psychický virus, vydavateľstvo Beta Books, Praha, 2008, počet strán 222.

Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.

Jaroslav A. Polák
– spisovateľ, publicista, amatérsky filozof, do značnej miery skeptik a priaznivec kritického myslenia, ktorý ale odmieta stáť na ktorejkoľvek strane „barikády“, pretože niektoré jeho osobné skúsenosti ho priviedli k presvedčeniu, že existuje čosi ako duchovná dimenzia, čo však nikomu nevnucuje. Náboženstvo, mágiu, liečiteľstvo a podobné fenomény považuje za oprávnené do tej miery, do akej slúžia životu alebo mu aspoň neškodia; je vždy pripravený podrobiť kritike akýkoľvek konkrétny nešvár, ale nezatracuje ich ako celok.
Čerpané z: AMOR VACUI

Súvisiace články:
Žalospev o smrti (08.11.2011)
Kritika Dawkinsovho filmu Nepriatelia rozumu (17.06.2011)
Religulous – v klube Obluda (24.03.2010)
Delúzia Boha (11.01.2010)
Religulous (10.12.2009)

Jaroslav A. Polák, 11. 12. 2009 | Prečítané: 4124 | Rubrika: Polemika o…

Webhouse.sk

Webhouse

Odporúčame najlepší webhosting a domény za super ceny!

Iné médiá
Anketa
Myslíte si, že sú na Slovensku ľavicové strany?


Celkom hlasovalo: 255
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Nové vo fóre
Brajti
The Brights
K teórii a praxi humanistickej výchovy
K teórii a praxi humanistickej výchovy
Kniha
Sumeri
Dobré knihy
Kniha Zakázané ovocie – Etika humanizmuKniha Nemnožme sa!Thomas Paine – Vek rozumu
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Podporte útulok pre zvieratká
Podporte útulok pre zvieratká v Humennom
Vytvorené v redakčnom systéme phpRS © Jiří Lukáš | RSS | Návrat hore